2010. április 13., kedd

Társasjátékok – 1. rész: Carcassonne

Még valamikor az év elején elhatároztam, hogy bemutatom a blogon az egyre szaporodó társasjáték-gyűjteményünk darabjait, hátha másnak is kedvet csinálok hozzá, vagy megkönnyítem a választást. Elmúltak már azok az idők, amikor 4-5 játékra korlátozódott a választék (Monopoly, Capitaly, Ki nevet a végén, Gazdálkodj okosan, és még 1-2 féle). Aztán jött a nagy Activity hullám, ami engem sosem fogott meg igazán, nem vagyok egy szereplős alkat, ezért a Beugrót valószínűleg sosem próbálnám ki (nemrég adták ki a műsor alapján készített társasjátékot), és az Activity sem a kedvencem.

Én a földművelő, sereggyűjtögetős számítógépes játékokat szeretem, és ez a társasjáték preferenciáimra is kihat. Az ‘ember’ pedig szeret néha lövöldözni (bár a WoW-ot jó sokat nyomta anno), de még nem vetette fel, hogy a Doom táblás változatára vágyna, ezért általában én választok játékokat, amikkel az ő ízlését is eltalálom, úgyhogy mindketten jól szoktunk szórakozni.

A szempontok: hányan lehet játszani, mennyire újrajátszható, mekkora a veszekedés-faktor, mennyibe kerül (mekkora asztal kell hozzá), mennyi ideig tart egy party, mekkora szerencse és a gondolkodás aránya, mennyire tartós.

Tehát az első “versenyzőnk” a

Carcassonne.

A játék során kis terepkártyákat kell húzni, és a már lent lévőkhöz illeszteni. Ebből alakul ki egy várakkal, utakkal, kolostorokkal tarkított vidék, ahol a limitált számú bábuinkkal területeket, és ezáltal pontokat szerezhetünk. Tipikus német stílusú táblás játék, 2000-ben jelent meg, és 2001-ben elnyerte az év játéka díjat. Azóta rengeteg változata és kiegészítője jelent meg, ezekből nekünk is van néhány, azok majd a folytatásban jönnek szépen sorban.

image

Főbb jellemzők:

  • 2-5 fő játszhatja
  • mi általában ketten játszunk, ekkor nem szokott veszekedésbe torkollani a játék, mindenki építgeti a maga birodalmát, bár azért keresztbe is lehet tenni egymásnak.
  • a pontozásból adódóan, több játékos esetén már lehet alkalmi klikkeket alakítani egymás ellen, így megnő a veszekedés lehetősége.
  • mivel a pálya mindig máshogy, és spontánul alakul, akárhányszor jó szórakozást nyújt.
  • mi ketten 20 perc alatt lenyomunk egy menetet, ami nagyon gyors és pörgős, persze hatalmas rutinunk van már benne.
  • kezdőkkel, illetve többen, jóval tovább tarthat egy kör (én olyat is hallottam, akik több órát is eltökölnek egy menettel, de szerintem ők csak veszekednek nem játszanak).
  • kétszemélyes asztallal necces, négyszemélyesen már kényelmesen elfér.
  • abszolút az olcsóbbak közé tartozik, az alapkészlet ára kb. 4500 egység.
  • általában kiegyensúlyozott a végeredmény, ritkán szokott csak valamelyikünk “nagyon nyerni”, azaz a szerencse nem annyira számít, mivel rengeteg lapot kell húzni. A fél pakli felhúzása elég kiegyenlített, az agyi képességeink pedig elég hasonlóak, a legtöbb játéknál egyikünknek sincs túl nagy előnye az agytekervényei miatt. Több játékos esetén sokkal jobban számít a szerencse, de nem az a típusú játék, ahol a kezdeti leosztáson múlna minden, vagy ne lehetne fordítani, akár a játék legvégén is.
  • a doboz elég kicsi (és jó arányú, nem az a bazinagy lapos típus), sok társasjáték esetén már nem mindegy, hogy mennyi polc kell nekik.
  • szép a grafikája, a kartonlapok vastagok, tartósak, a bábuk fából vannak.
  • nyelvfüggetlen, egyik kártyán sincsen szöveg.
  • 8 éves kortól

IMG_4918

Mindenkinek ajánlom, aki szereti a gyors, nem túlkombinálós-mindenki-fél-óráig-töpreng stílusú stratégiai játékokat. Sok-sok játékkal a hátunk mögött (és készlettel a polcon) ez az egyik kedvencünk. aki most ismerkedik újra a társasjátékozással, annak mindenképpen jó kezdés lehet.

7 megjegyzés:

mandy tarragon írta...

Imádjuk :) Viszont tapasztalat, hogy "tökölős" emberrel nem jó játszani, mert lekaparod az arcod, mire dönt, hogy mit hova akar letenni :D

Lilla írta...

tökölős emberrel semmit sem túl jó játszani.... :-)

Jade írta...

A cim lattan felkaptam a fejem, naszutunkat a kornyeken toltottunk, igy ezt a varat is megneztuk. Erdekesnek hangzik a jatek!

Titáti írta...

De jó! De jó! De jó! Várom a folytatást! Engem ez a téma nagyon érdekel, most legalább találtam vkit, akitől infot, tanácsot, tapasztalatot kapok!
Csak felnőtt játékokról fogsz írni?

Lilla írta...

tényleg elfelejtettem beleírni, hogy hány éves kortól való.
ez a játék 8+-os, ami szerintem megfelelhet a valóságnak, mert kevés, egyszerű szabálya van.
de teljesen kicsiknek valóról nem fogok írni. nincs kisgyerek a családban, szóval nekik való játék sincs.
8-10-12 éves kortól fölfelé lesznek.

Ani írta...

Nagyon tetszik a bemutató, meg is vettük, holnap fogjuk kipróbálni :)

Lilla írta...

majd írd meg hogy tetszett :-)